****GRONLUNDS BLOGG****

Grönlund-Mössen 6-7 (i halvtid)

Kategori: Djur

Att bo på landet innebär periodvis mössjakt, ungefär den här årstiden och egentligen alla f-bannade årstider!
 
Skrubben vid ytterdörren, ett alldeles charmant ställe att krypa in i värmen särskilt som det finns ett, för möss mätt, gigantiskt matförråd där i form av fågelfrö!
 
Att husbonden har tätat alla springor möter inga hinder, det gnags bara nya vägar och vips så är de där igen.
 
Som om det inte räckte så är de så finurliga på att få loss osten från fällan (7 gånger) utan att den slår igen men nu har vi bytt taktik: vi har bytt ost, surrat fast prästosten (gud förlåte mig) så nu sätter vi oss i förarsätet jag och vovven, vilken vaktar skafferidörren och ylar när hon hör musfällan slå igen, dag som natt.
 
Sex möss så här långt, otaliga smällar av fällan över fingrarna men nu vänder vi matchen!
 
God morgon Sverige, jag trodde aldrig jag skulle jubla över att ha ihjäl nåt djur men nu jä-lar är det krig!
 Messenger - Emoticons - 1509728
 
 

KOMMENTARER:

  • Karin säger:
    2015-01-28 | 08:29:42

    Fattar för det första inte hur blogg.se kan lägga upp detta inlägg på startsidan, vill inte direkt se ett dött djur det första jag ser på morgonen. Sen vill jag bara upplysa om att det finns snälla råttfällor. Hoppas att du överväger det i framtiden.

    Jag har haft rasråttor som husdjur i många år och det de flesta inte vet är att de har starka personligheter. De är så smarta och inte alls skadedjur som många ser dem som. Om man har någon som helst empati borde man fundera på att köpa en sån här och sen släppa ut råttan.

    http://www.bauhaus.se/musfalla-bur-metall.html



  • Sabina säger:
    2015-01-28 | 09:52:35
    Bloggadress: http://https://minegensite.wordpress.com/

    Förstår att det är jobbigt med möss och råttor överallt men tråkigt att se på onsdagsmorgonen. Stackars mus!

  • Ulf Grönlund säger:
    2015-01-28 | 10:03:05
    Bloggadress: http://gronlunds.blogg.se

    Karin! För det första behöver inte allt på blogg.se handla om kläder, mat och överhuvudtaget vara så "pluttinuttigt" utan det finns även en vardag i övrigt som är fritt att beskriva. Det står var och en fritt att välja öppna eller inte öppna sidan. Möss i mitt fall är skadedjur när de kommer inomhus, de äter på kläder, plast trä mm och skall inte vara inomhus utom i kontrollerade form (rasråttor) som du skriver om. Att skaffa humana fällor och släppa ut dem igen betyder bara att de kommer tillbaka igen.

  • xxcyberalienxx säger:
    2015-01-28 | 10:07:38
    Bloggadress: http://xcyberx.blogg.se/

    Tyckte inte om att se detta, älskar både råttor & möss. Funderat på att skaffa råttor i framtiden, men när jag ser detta så gör det ont. :(

  • M säger:
    2015-01-28 | 11:38:19
    Bloggadress: http://grankott.blogg.se

    Jag vet precis vilket helvete det är att ha påhälsning av oinbjudna gnagare. De förstör oerhört mkt i sin framfart efter mat och när de behöver slipa ner sina tänder. De kan orsaka elfel som gör att huset brinner ner ifall de sätter tänderna på fel ställe. De sprider sjukdomar (jo faktiskt) genom sin avföring och det luktar inte mumma om råttpiss. Och inte minst så är det riktigt irriterande att ha en mus som gnager på trästommen i huset för det är alltid precis när man ska till att sova som de sätter igång.

    Jag hade inga problem med att se en död mus i fällan när jag surfade in.

    Det är smarta djur så man måste vara kvick o tömma fällan o ladda om för hinner rådisen se sin döda kompis så lägger de snabbt ihop ett och ett och får det till två o sen har du fångat din sista mus på den platsen på länge.

    Nougat är smaskens också. Själv har jag en sån där blå i plast som ska säkerställa att djuret dör snabbt och "smärtfritt"
    http://www.beijerbygg.se/store/privat/utemilj%C3%B6/tr%C3%A4dg%C3%A5rdstillbeh%C3%B6r/musf%C3%A4lla-mj%C3%B6lner-1821110-plast-004001479#.VMi7xmiG_hg

  • Karin säger:
    2015-01-28 | 20:40:18

    Ja jag tycks ju inte direkt vara ensam här om att reagera på den döda råttan på startsidan. Sen har jag väl aldrig påstått att blogg.se endast ska handla om kläder, mat eller "pluttinuttiga" saker (som du skriver), det är DIN fördom om mig, bara för att vi har skilda åsikter om råttfällor. Skrattretande. Trist att du inte ens kan ta en human råttfälla, men det säger ju ganska mycket om dig. Så, det var andra och sista gången jag tittade in här. Hej!

  • marycaroline.blogg.se säger:
    2015-01-28 | 22:06:29
    Bloggadress: http://marycaroline.blogg.se/

    Skönt att se att det inte bara var jag som reagerat. Förstår absolut att gnagare är ett problem i hemmet och att man vill få bort dem. Däremot är det osmakligt att ta bild på ett av de djur man lyckats ta kål på (varför ska man överhuvudtaget göra det?) och dessutom publicera. Förstår inte heller hur blogg.se kan lägga upp detta på startsidan. Vad är det värt att uppmärksamma? Osmakligt värre.

  • Balklänningar säger:
    2015-02-24 | 22:36:17
    Bloggadress: http://www.balklanningar.co

    Vet inte vad jag ska tro. Tittar man på denna bild ser de ju större ut… Men tittar man på lite mer osminkade bilder ser ju läpparna helt normala ut, alltså inte förstorade…

Kommentera inlägget här: